חיפוש

החלפת שתלים בחזה: מתי היא נדרשת ואיך בדיוק זה עובד?

מטבע הדברים, רובנו לא בדיוק אוהבים ניתוחים ונעדיף להימנע מהם ככל שנוכל. לכן, אפשר לחלוטין להבין מדוע לאחר ניתוח להגדלת חזה, רוב הנשים רוצות לקוות שמדובר בפעם האחרונה שבה יצטרכו לעבור הליך שכזה. עם זאת, בחלק מסוים מהמקרים, הצורך בניתוח נוסף הוא בלתי נמנע, ועל כן, במצב כזה חשוב שלא להתעלם מהצורך הזה כדי להבטיח שמירה על הבריאות ועל האסתטיקה של החזה בצורה האופטימלית.

צילום: שי אשכנזי

 

ד"ר וולף מספר שכיום, ההמלצה של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), ושל משרד הבריאות הישראלי היא להחליף את השתלים בחזה בכל 10 עד 15 שנים. עם זאת, במקרים רבים השתלים מחזיקים יותר זמן ולעיתים אף לכל החיים. חשוב לזכור, כי כל גוף הוא שונה וכל אישה מגיבה בצורה אחרת לשתלים, ולכן אין אפשרות לקבוע מראש באופן גורף כי גם אתן תידרשו לעשות זאת, אך בכל מקרה חשוב להגיע לביקורת אצל מומחה בתחום אחת לכמה שנים, כדי להעריך את תקינות השתלים ולבחון האם יש צורך בניתוח נוסף לצורך החלפתם.

כיצד ניתן לדעת אם נדרשת החלפה של השתלים?

ישנן סיבות רבות ומגוונות להחלפת שתלים בחזה, אך הסיבות המרכזיות שמובילות לניתוח חוזר כוללות בין היתר:

היווצרות רקמות קשות מסביבה לשתל – במקרים מסוימים, עלולה להיווצר סביב השתל רקמה שנקראת קופסית. זוהי רקמה קשה שאינה נחשבת מסוכנת, אך לעיתים היא פוגעת במרקם של השד, ויוצרת מבוכה או אי נעימות אצל האישה. במקרים מסוימים ונדירים, היווצרות הרקמה הזאת גורמת גם לכאבים בדרגות שונות.

צניחת שד – לעיתים, מספר שנים אחרי שאישה עוברת ניתוח להגדלת החזה, נצפית צניחה של השד המנותח. במקרה כזה, מומלץ לא רק להחליף את השתל, אלא לבצע הליך נוסף שמטרתו לתקן את הצניחה ולמנוע צניחה נוספת בעתיד. טיפול כזה יכול להעניק לשד מראה תפוח וצעיר יותר, ולעיתים הוא ישולב עם הליך נוסף להסרת עודפי העור שנוצרו כתוצאה ממתיחה ההדרגתית שלו לאורך השנים.

קרע בשתל – זהו מצב שעשוי מטבע הדברים להיות מאוד מבהיל כשהוא מתרחש. הוא היה נפוץ יותר בעבר, בדור הישן של השתלים, וכיום כבר מדובר בתופעה נדירה יותר, אך היא בהחלט עלולה להתרחש, בעיקר אם ההשתלה בוצעה לפני זמן רב, ולא בוצעו ביקורות שגרתיות למעקב אחר הצלחת הטיפול. במקרים מסוימים, קרע בשתל עלול להיות מלווה בכאבים, ולכן חשוב לפנות בהקדם לסיוע רפואי בהקדם.

רצון בשינוי – לעיתים אנו מבצעים את ההחלפה פשוט בגלל שהאישה רוצה בכך. בין אם היא מעוניינת לשנות את גודל השתלים, להגדיל או להקטין, ובין אם היא ביצעה את הניתוח לפני זמן רב והיא רוצה לעבור לשתלים חדישים, מתקדמים ובטוחים יותר. אם השתלים בוצעו לפני יותר משש שנים, מומלץ בהיחלט להחליף אותם לשתלים מתקדמים שמיוצרים בטכנולוגיה חדשה ובטוחה יותר.

מה עושים אם בדיקת אולטרסאונד איתרה קרע בשתל?

במקרים מסוימים, בדיקות ממוגרפיה לאיתור סרטן השד, או בדיקות אולטרסאונד שגרתיות אחרות יכולות לאתר קרעים בדרגות שונות בשתלי הסיליקון בחזה. ראשית, חשוב להבין כי הבדיקות הללו לא תמיד מדויקות וגם אם אותר חשד לקרע, קיים סיכוי של עשרה אחוזים שמדובר בטעות בזיהוי ושהשתלים לא נפגעו. בנוסף, זה המקום להרגיע ולהדגיש שקרע כזה ברוב המקרים לא מהווה סכנה בריאותית.

עם זאת, בכל מקרה שבו זוהה חשד לקרע, מומלץ לפנות בהקדם לרופא מומחה לאבחון מעמיק ולהחלפת השתלים במידת הצורך. חשוב שלא להזניח את המצב,  על אחת כמה וכמה אם השתלים בוצעו לפני שש שנים או יותר.

כיצד מתנהל תהליך החלפת השתלים?

ראשית, הדבר החשוב ביותר שיש לעשות בתהליך הזה הוא להגיע לביקורת אצל כירורג מוסמך המתמחה בניתוחים פלסטיים באזור החזה. בשלב הראשון יבוצעו כמובן שיחות ייעוץ, כמו גם כל הבדיקות הדרושות כדי לקבל מידע מהימן ומדויק על מצב החזה של האישה, ועל המצב הבריאותי שלה באופן כללי. רק לאחר מכן תגובש המלצה על הניתוח הדרוש, וייקבע מועד לביצועו.

הניתוח שיבוצע יכול להיות אחד מהבאים: החלפת השתל באחד שזהה אליו בגודל ובצורה, החלפת השתל בדגם שונה בגודל או בצורה, הוצאת השתלים ללא החזרת חדשים במקומם, או ניתוח המשלב את החלפת השתלים עם הרמת חזה וצמצום עודפי עור באזור.

ביום הניתוח, יש להקפיד על צום של שמונה שעות לפחות לפני ההליך הכירורגי. לפני הכניסה לניתוח תתבצע בדיקה נוספת על ידי מומחה, שבה ייבחנו המדדים החיוניים והמצב הרפואי הכללי של המטופלת באותו היום.

הניתוח מתבצע כמובן בהרדמה מלאה, ולא צפוי להתנהל בצורה שונה מזו שאתן זוכרות מהטיפול הראשון. במהלכו מוציאים את השתלים מהחזה ומחדירים את החדשים, או מבצעים את השינויים האחרים שנדרשים, כמו הרמת החזה או הסרת הקופסית, היא העור הקשה שהצטבר סביב אזור ההשתלה.

האם הניתוח מסובך יותר מההשתלה הראשונה?

מורכבות הניתוח תלויה כמובן בדרישות הספציפיות של ההליך אצל כל אישה, אך באופן כללי, אם כבר הוחדרו בעבר שתלים לחזה של האישה, הם יוצרים מעין "כיס" שהתעצב והתייצב לאורך השנים ועלול לזמן מורכבות נוספת להליך הכירורגי. זאת מכיוון שבנוסף להחדרת השתלים החדשים, במקרים מסוימים יהיה צורך לעצב מחדש גם את ה"כיס" הזה, בייחוד אם השד צנח או שמראהו השתנה לאורך השנים.

עם זאת, זה המקום להדגיש כי עדיין מדובר בהליך יחסית פשוט בהשוואה לניתוחים אחרים, והוא לא יהיה שונה בהרבה מהניתוח הראשון מבחינת ההתאוששות, ההחלמה ותופעות הלוואי האפשריות.

האם ההליך כרוך בסיכונים שחשוב להכיר?

ראשית חשוב לציין כי כל הליך כירורגי פולשני כרוך בסיכונים כלשהם שכדאי להיות מודעים אליהם ולהבינם היטב, לפני שבוחרים לבצעו. זו האחריות של הרופא המטפל לשוחח עם המטופלת על כל הסיכונים האלו לפני ההחלטה על הניתוח, גם כאשר היא עברה תהליך דומה בעבר.

הסיכונים בניתוח להחלפת השתלים כוללים בין היתר סיכון לזיהום, דימום, הצטברות נוזלים סביב השתל, שינויים בתחושה באזור השד, צלקות והתקשות העור באזור הזה. הסיכוי להופעת הסיבוכים האלו תלוי כמובן גם במיומנות של הרופא המטפל, ולכן חשוב לבחור במנתח עם ותק וניסיון בהליכים מהסוג הזה.

למה לצפות בימים שאחרי הניתוח?

ניתוח להחלפת השתלים נחשב כאמור להליך פשוט יחסית לניתוחים אחרים, ולכן בסופו ככל הנראה לא יהיה צורך באשפוז לילה בבית החולים, והאישה תוכל לשוב לביתה עוד באותו היום. עם זאת, זכרו כי עדיין מדובר בניתוח, ולכן יש צורך במנוחה בימים שאחריו, וכן בהשגחה קפדנית על המצב הרפואי ועל כל תופעה חריגה שעלולה לצוץ בתקופה הזאת.

בימים האלו צפויות להופיע תחושות לא נעימות כמו כאב מקומי ונפיחות, שצפויות כמובן לעבור אחרי כמה ימים לכל היותר. לכן מומלץ ליטול משככי כאבים שיסייעו להתגבר על התסמינים הלא נעימים, ולשפר את ההרגשה בתום הניתוח.

כדי להבטיח שמירה על הבריאות והתאוששות מלאה מהניתוח, בימים שאחריו מומלץ שלא לנהוג או לבצע פעילויות מורכבות. בנוסף, יש להימנע מלרחוץ את אזור החזה במשך 24 שעות, להימנע מפעילות גופנית למשך מספר ימים וכמובן לא להרים משקלים כבדים או להתאמץ שלא לצורך.

רוב הנשים יחזרו לתפקד כרגיל בתום חמישה ימים מיום הניתוח, ולא יסבלו מנפיחות או מכאבים בתום תקופה זו. עם זאת, עדיין מומלץ להימנע מפעילות מאומצת ואינטנסיבית כמו אימונים בחדר כושר, ואימוני כוח לתקופה של לפחות שלושה שבועות לאחר הניתוח, על מנת להבטיח שמירה מיטבית על בריאות הגוף ועל תוצאות הניתוח.

חשוב להגיע לביקורות אצל הרופא המנתח במועדים שנקבעו, להסרת התפרים במידת הצורך ולמעקב הנדרש אחר המצב הרפואי וקליטת השתלים בגוף. שמירה קפדנית אחר הנחיות הרופא המנתח תבטיח שמירה מקסימלית על התוצאות ותמנע סיבוכים מיותרים בעתיד.