גינקומסטיה

גינקומסטיה הינה גדילה חריגה של החזה אצל גברים וזאת עקב התפתחות חריגה של בלוטות חלב אצל אותם גברים. מדובר בבעיה אסתטית שמפריעה למראה החיצוני שכן היא יוצרת מצב של היווצרות שדיים נשיים אצל גברים ואף יכולה לגרום לשוני בגודל בין שד לשד. אך בנוסף ישנה השפעה בריאותית של המצב והוא עלול לגרום לכאבים בחזה, הפרשות של חלב מהשדיים, למרות שמדובר בגבר, ואף לגרום לסרטן באשכים ולכן יש צורך לטפל בתופעה בעיקר כאשר מדובר בנערים מתבגרים.

הסיבות להיווצרות לגינקומסטיה:

גברים יכולים לסבול מהמצב בכל שלב בחייהם כאשר היא יכולה לעבור בתורשה דרך האם, להתפתח בגיל ההתבגרות או בחייו המבוגרים של אותו גבר. כאשר מדובר במקרים קלים יחסית של גינקומסטיה הבעיה תיפתר על ידי אכילה מאוזנת וביצוע פעילות גופנית שיזרזו את הפעילות המטבולית בגוף ויעזרו להפחית באופן משמעותי בכמות השומן באזור השדיים. כאשר מדובר במקרים קשים יותר יש לקבל טיפול תרופתי או אפילו לבצע ניתוח.

• חוסר איזון בהורמוני המין הגבריים –רמות גבוהות של החלבון שקושר את הורמוני המין הגבריים ויחס לא פרופורציונאלי בין העלייה בהורמון האסטרוגן לעומת הורמון הטסטוסטרון. לרוב מצב זה נוצר בעקבות מחלות כרוניות כמו מחלות כבד ופעילות יתר או תת פעילות של בלוטות התריס.
  • מחלות תורשתיות או תסמונות הגורמות להתפתחות לא תקינה ברקמות השד

בכ- 25% מהמקרים של גינקומסטיה הגורם להיווצרות התופעה אינו ידוע ואינו וודאי. אך חשוב יותר לאבחן שאכן זוהי התופעה ממנה סובל אותו מטופל.

כיצד מאבחנים מצב של גינקומסטיה?

אבחון של גינקומסטיה נעשה על ידי שלילת גורמים אחרים כגון מסת יתר של החזה בעקבות פעילות גופנית מרובה ומאומצת, דלקת או סרטן בשד. הבדיקה נעשית על ידי אולטרא סאונד וממוגרפיה.

כיצד מטפלים בגינקומסטיה?

מצב של גינקומסטיה גורם למבוכה וירידה בביטחון העצמי של גברים רבים הסובלים מהתופעה של הופעת חזה נשי, בעיקר נערים מתבגרים. כיום מוצעים טיפולים שנועדו למניעת התפתחות גינקומסטיה במקרה שיש סיכוי גבוה שאכן יתפתח המצב אצל אותו נער או גבר וכן טיפול במצב בו כבר התפתחה התופעה.

בנוסף למראה החיצוני גינקומסטיה עלולה לגרום לכאבים בשד בשלביה הראשונים ולכן כאשר יש חשד שאכן מתפתחת התופעה יש להתחיל בטיפול תרופתי על מנת למנוע את התפתחותה.

טיפול תרופתי – לעיתים מתן תרופות המכילות כמות גדולה של הורמונים יכול להיות הגורם עצמו של היווצרות גינקומסטיה ולכן יש להתאים את התרופות למטופל ולהימנע ממתן תרופות הורמונאליות המשפיעות על רקמת השד או שמגבירות הפרשת הורמונים שעלולים ליצור מצב של גינקומסטיה. גם שימוש בסטרואידים ותרופות אנטי פסיכוטיות עלול לגרום למצב של גינקומסטיה הכולל הפרשת חלב מהשד.

התרופה המקובלת ביותר לשימוש במצב של גיקומסטיה היא תרופה נוגדת אסטרוגן שנקראת טמוקסיפן והיא משמשת לטיפול בסרטן השד אצל נשים. תרופה זו ניתנת לנערים הסובלים מכאבים בשדיים שהם אחת האינדיקציות להתפתחות גינקומסטיה , תרופה זו מעלימה את הכאבים ועוזרת לעצור את התפתחות התופעה אך היא אינה מהווה תחליף לניתוח. אצל מבוגרים תרופת הטמוקסיפן תינתן כתוספת לטיפול תרופתי אחר.

ביצוע ניתוח להסרת הרקמות בשד הגורמות לגינקומסטיה – כאשר הטיפול התרופתי לא עוזר למניעת הכאבים והפסקת התופעה ניתן לבצע ניתוח שיבוצע על ידי כירורג פלסטי בו מבצעים כריתה של הרקמות שגורמות להתנפחות השדיים. במידה ויש צורך ניתן לבצע שאיבת שומן במהלך הניתוח

לעיתים נובע בלבול בין מצב של גינקומסטיה למצב של פסאודוגינקומסטיה שהינו מצב בו יש ריבוי של שומן באזור השדיים ובית השחי. מצב זה נקרא גם לימפומסטיה והטיפול בו הוא על ידי ביצוע פעילות גופנית ואכילה מאוזנת ובמקרים מסוימים ניתן לבצע שאיבת שומן באותם אזורים.  יש צורך לאבחן את התופעה ממנה סובל אותו גבר על ידי ביצוע אולטרא סאונד, ממוגרפיה והערכת רופא על מנת לקבוע אם אכן מדובר במצב של גינקומסטיה ולטפל בהתאם על ידי מתן טיפול תרופתי או הליך כירורגי.

מומלץ לאותם נערים וגברים הסובלים ממצב של גינקו מבטיה או נמצאים בקבוצת סיכון לפתח את התופעה, שכן מדובר בתופעה שיכולה לעבור באופן תורשתי, להימנע מאכילת מזון מתועש ושתייה מי ברז וכן להמעיט בשימוש של מיכלי פלסטיק בהם מאחסנים מזון ומשקאות שכן באלה נמצאים חומרים הגורמים לעלייה והחמרה של תופעת הגינקומסטיה.