הזעת יתר

היפרהידרוזיס או הזעת יתר הינה מצב בו ישנה הזעה בצורה מוגזמת אך ללא סיבה. תפקיד ההזעה היא להוריד את הטמפרטורה של הגוף ולאפשר שמירה על חום גוף בטמפרטורה תקינה. השליטה במנגנון ההזעה נעשית על ידי מערכת העצבים. אצל אנשים הסובלים מתופעה של הזעת יתר אותו מנגנון פועל באופן מוגבר עקב פעילות לא תקינה של בלוטות הזיעה. הזעת יתר תופיע בדרך כלל בכפות הרגליים, כפות הידיים ובבית השחי

אותם אנשים הסובלים ממצב של הזעת יתר מזיעים יתר על המידה בכל שעות היום ללא קשר ישיר לביצוע פעילות גופנית או לטמפרטורה. אמנם מדובר במצב לא נעים היכול לפגוע בצורה חברתית באותם אנשים הסובלים מהמצב אך ניתן לטפל בבעיה הגורמת לתופעה של הזעת יתר על ידי טיפולים כירורגיים.

מהם הגורמים להזעת יתר?

1. תורשה גנטית- במידה ואחד ההורים סובל מתופעה של הזעת יתר הוא יעביר אותה בתורשה הלאה.
  2. גלי חום בגיל המעבר- מופיעים אצל נשים בגילאים מבוגרים וגורמים להזעת יתר
  3. פעילות יתר של בלוטת התריס גורמת לכמה תופעות לוואי ביניהן הזעת יתר.
  4. נטילת תרופות כגון תרופות לטיפול במצבי דיכאון או תרופות לטיפול בסרטן השד שהינן תרופות הידועות בגרימת מצב של הזעת יתר.
  5. מצבי לחץ וחרדה יכולים לגרום לפעילות מוגברת של בלוטות הזיעה ועקב כך להזעה מוגברת.
  6. זיהומים שונים בגוף גורמים לעלייה של חום הגוף ולתגובה של הזעת יתר כאשר הגוף נלחם באותם זיהומים.
  7. מחלות ממאירות יכולות לגרום לתופעה של הזעת יתר שבאה לידי ביטוי בעיקר בלילה.
  8. שימוש מוגבר בסמים כגון קוקאין וצריכה מוגברת של אלכוהול וכן גמילה מצריכת סמים ואלכוהול יכולים לגרום להזעת יתר.

מהם הסימנים הבולטים המעידים על הזעת יתר?

• הזעה מרובה בכפות הידיים כפות הרגליים ואפילו בפנים.
  • כתמי זיעה בולטים ומרובים על הבגדים

כאשר הסימנים של הזעת יתר מופיעים אצל אותו אדם בתדירות של יותר מפעם בשבוע ללא סיבה מוצדקת להזעה עליו לבדוק את האפשרות שהינו סובל מהזעת יתר ולקבל טיפול בהתאם.

כיצד ניתן להקל על התסמינים של הזעת יתר?

אמנם לא ניתן לרפא את המצב על ידי שינויים באורח החיים אך בהחלט ניתן להקל על התסמינים:

• יש להימנע מאכילת מזונות חריפים, שתיית אלכוהול מרובה וצריכת סמים
  • יש להיוועץ עם הרופא המטפל או הרוקח לגבי תופעות לוואי אפשרויות לפני נטילת תרופה חדשה
  • רצוי להשתמש בדאודורנט פעיל מספר פעמים ביום
  • מומלץ ללבוש בגדים שאינם צמודים על מנת למנוע סימני זיעה וכן להקפיד על לבישת בגדים אווריריים העשויים מבדים נושמים
  • ניתן לגרוב גרביים המנדפות זיעה ורצוי להחליפן מספר פעמים במהלך היום בהתאם להזעה.

מהם הטיפולים האפשריים לטיפול בהזעת יתר?

דאודורנט אנטי פרספירנט. בחלק מהמקרים של הזעת יתר שימוש בדאודורנט רגיל אינו מספיק ולכן הרופא יכול לתת מרשם לדאודורנט המכיל אלומיניום כלוריד שהינו חומר פעיל שמיעל את פעילות האנטי פרספירנט כנגד הזה וזאת על ידי חסימת פעילות בלוטות הזיעה.

את הדאודורנט הרפואי יש למרוח בבית השחי לפני השינה בלילה ובבוקר יש לטוף היטב את המקום ולנקות את החומר מהעור.

טיפול בהזעת יתר על ידי זרם חשמלי– טיפול כנגד הזעת יתר על ידי זרם חשמלי מקובל בעיקר לשימוש בהזעה בכפות הידיים ובכפות הרגליים.

במהלך הטיפול מכניס המטופל את כפות ידיו או רגליו לתוך גיגית מלאה במים אשר דרך המים מועבר זרם חשמלי בעוצמה עדינה.

הזרם החשמלי חוסם באופן זמני את הפעילות של בלוטות הזיעה. הטיפול עלול לגרום להרגשה של אי נוחות ואף לגרות מעט את העור אך אלה תופעות שחולפות זמן קצר לאחר הטיפול.

מדובר בטיפול שאורכו כחצי שעה וניתן לבצעו במרפאה או לרכוש ערכה לטיפול בבית. יש צורך בשניים עד ארבעה טיפולים במהלך השבוע על מנת לטפל בהזעה כאשר לאחר טיפולים אינטנסיביים של שבועיים ניתן לחוש בהפחתה משמעותית בהזעת יתר באזור המטופל. בשלב זה ניתן להוריד את מינון הטיפול לפעם בחודש.

טיפול בהזעת יתר על ידי הזרקת בוטולינום לבלוטות הזיעה. הבוטולינום מוזרק ישירות לאזור הסובל מהזעת יתר-בלוטות בית השחי, פנים ואף ישנה אפשרות להזריקו לכפות הידיים או הרגליים.

יש לבצע כעשרים זריקות כאשר אורכו של כל טיפול הוא כחצי שעה. הטיפול הינו יחסית חדש לצורך טיפול בהזעת יתר והוא יעיל למשך תקופה של בין חודשיים לשמונה חודשים ולאחר מכן ניתן לבצע הזרקות נוספות.

ניתוח סימפטקותמיה לטיפול בהזעת יתר– ניתוח זה מומלץ לאנשים אשר סובלים מהזעת יתר ואף טיפל אחר לא שיפר את מצבם. הרופא יבצע שני חתכים קטנים בחזה דרכם יוכל להחדיר מצלמה וכן מכשירי ניתוח זעירים לצורך ביצוע הניתוח.

המצלמה תשדר את הנעשה על גבי מסך גדול שיאפשר לרופא לבצע את הפעולות בצורה מדויקת. במהלך הניתוח הרופא יסיר את הרקמה העצבית שמחברת בין מערכת שאחראית על העברת המסר לגוף לצורך הזעה ונקראת המערכת הסימפטתית לבין בלוטות הזיעה.

ניתוח זה משמש לטיפול בהזעת יתר בכפות הידיים, בפנים וברגליים אך אינו מומלץ לטיפול בהזעת יתר בכפות הרגליים. הסיכון בניתוח זה כטיפול בהזעת יתר הוא בכך שישנה אפשרות שאזור אחר בגוף שטרם לכן לא סבל ממצב של הזעת יתר יסבול מהזעת יתר לאחר ביצוע הניתוח.

לרוב מדובר באזור הגב התחתון והירכיים כאשר רוב המטופלים שעוברים את הניתוח סובלים מתופעת לוואי זו אך בדרגה קלה.