חיפוש

נקודות חן/שומות

נקודת חן או שומה הינה נגע בצורה עגולה או בצורה של אליפסה שמתפתח על גבי העור וצבעו ורוד, חום או שחור והגבולות שלו ברורים וקבועים. הגודל והצבע של השומה תלוי בריכוז הפיגמנטים שנמצאים בעור במיקום בו נוצרת אותה שומה. רוב נקודות החן הינן תורשתיות ומופיעות במספר מקומות בגוף כאשר רובן מתחילות להופיע בגיל עשר והלאה וחלקן נרכשות עם הגיל ומופיעות על הגוף לאחר גיל ארבעים

למרבית האנשים ישנן נקודות חן על גופן כאשר ברוב המקרים מדובר בנגעים שפירים שלא מהווים סכנה אך עם זאת הימצאות של נקודת חן יכול להעלות את הסיכון למחלות עור שונות וביניהן סרטן השומה ולכן מומלץ להיבדק באופן קבוע אצל רופא עור על מנת לאבחן את נקודות החן ולוודא שהן שפירות.

אנשים בהירים , אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של סרטן השומה או סרטן העור וכן אנשים בעלי שומות ששינו את צבען או גודלן או שהגבולות של השומה השתנו- צריכים לעבור בדיקה לפחות פעם בשנה אצל רופא עור ובהתאם לשינויים בשומות.

כיצד ניתן להבחין שמדובר בשומה ממאירה?

רוב השומות המופיעות על הגוף הינן שפירות אך ישנן מספר סימנים המתריעים על כך שהשומה עלולה להיות ממאירה ויש לגשת להיבדק בהקדם.

  • כאשר השומה מגרדת
  • במידה והשומה מדממת –כאשר לא נוגעים בה כלל
  • אם גודל השומה משתנה והיא גדלה ומתרחבת
  • אם צורתה  של השומה לא אחידה וגבולותיה לא ברורים
  • במידה וגוון השומה אינו אחיד
  • במצב בו נוצרות מספר שומות נוספות מסביב
  • כאשר גודל השומה עולה על שישה מילימטרים

כאשר נתקלים באחד מהמצבים האלה או יותר יש להגיע לבדיקה אצל רופא עור באופן מיידי על מנת לבדוק את נקודות החן ולאבחן אם הן אכן ממאירות ואם כן לטפל בהקדם האפשרי.

בנוסף לחשש שנקודת החן תהפוך לממאירה, ישנם אנשים המעוניינים להסיר נקודות חן באזורים שונים בגופם מסיבה אסתטית בלבד.

כאשר נקודות החן כהות ובולטות וממוקמות באזורים שונים בפנים או באזורים אחרים בגוף שמפריעים לאותו אדם- ישנה אפשרות להסיר את אותן נקודות חן.

הדרכים להסרת נקודות חן

ישנן מספר דרכים להסרת נקודות חן כאשר השיטה השכיחה ביותר היא על ידי ניתוח שנעשה על ידי מנתח כירורג או פלסטיקאי, או רופא עור מומחה תחת הרדמה מקומית.

ניתן להסיר נקודות חן על ידי צריבה בלייזר או על ידי שימוש במחט חשמלית אם כי ההמלצה של האגודה למלחמה בסרטן היא להסיר נקודות חן על ידי ניתוח כירורגי ולא על ידיד שימוש בשיטות אחרות.

במידה ויש חשש שנקודת החן ממאירה לאחר הסרתה היא נשלחת למעבדה לצורך בדיקה וקבלת אבחנה מפורטת ומדויקת.

הסרת נקודת חן על ידי ניתוח:

ניתן להסיר את נקודת החן על ידי ניתוח לפי גודל וסוג השומה והחלטת הרופא המנתח. ניתוח שכולל תפרים מבוצע במשרד של הרופא  בהרדמה מקומית ולאחר מכן נשלחת השומה למעבדה הפתולוגית לבדיקה ואבחון מדויק.

לאחר הסרת השומה משוחרר המטופל לביתו למנוחה ואין צורך באשפוז או תופעות לוואי מיוחדות.

הסרת נקודת חן על ידי צריבה בלייזר או בשימוש במחט חשמלית:

ניתן להסיר את השומה על ידי צריבה בלייזר או במחט חשמלית כאשר שיטה זו מבוצעת במרפאה של הרופא תחת הרדמה מקומית.

היתרון בשיטה זו היא שאין צורך בתפרים לאחר הוצאה השומה והיא מקובלת בעיקר כאשר אין חשש שמדובר בשומה ממאירה שכן בשיטת הסרה זו לא ניתן לשלוח את נקודת החן לבדיקה במעבדה.

לאחר הסרת נקודות חן

במידה ובוצעו תפרים במהלך הניתוח יש להגיע לביקורת לאחר כעשרה ימים על מנת להסירם.

לאחר ביצוע ניתוח להסרת נקודות חן אין לשטוף את המקום ביום הראשון לאחר ההסרה. כמו כן אין להיכנס לים או לבריכה עד שהאזור מחלים לחלוטין וזאת על מנת למנוע זיהום.

אין להיחשף לשמש עד החלמה מלאה של האזור ממנו הוסרה נקודת החן.

הסרת נקודת חן משאירה צלקת אם כי קטנה שמתרככת ודוהה עם הזמן.

במידה וסיבת ההסרה של הדומה היא סיבה אסתטית בלבד יש לבחור לעשות זאת על אצל רופא עור מומחה או מנתח פלסטי אשר ידאג להסיר את השומה עם השארת צלקת מינימאלית ככל שניתן.
שומה אחר שהוסרה לא תגדל מחדש אך אין מניעה משומות אחרות לצמוח במקומות אחרים בגוף, בהתאם לנתונים התורשתיים והגיל.
הסרת נקודת חן הינה ניתוח פשוט וקצר שכרוך בסיכונים מועטים אך עם זאת מדובר בהליך כירורגי ולכן יתכנו סיכונים וסיבוכים, במידה והסיבה להסרת נקודת החן אינה רפואית יש לקחת בחשבון את הסיכויים לסיבוכים וסיכונים ואת תופעות הלוואי טרם ביצוע הסרת אותה נקודת חן.