חיפוש

שחזור שד

שחזור שד הינו הליך כירורגי פלסטי שמבוצע על ידי מנתח פלסטי ומטרתו לשחזר את המבנה של השד אצל נשים אשר עברו כריתת שד מלאה או כריתת שד חלקית בעקבות כך שחלו בסרטן השד. ניתן לבצע שחזור שד מיד לאחר הכריתה ולנשים העומדות בפני כריתה חלקית או מלאה של השד מומלץ לבדוק את אופציית השחזור של השד טרם ביצוע הכריתה.

כריתת שד מהווה פגיעה פיסית ורגשית בנשים ויכולה לגרום לפגיעה במראה החיצוני ובהרגשה שלהן כנשים ולכן נשים רבות שעברו כריתת שד בוחרות לבצע שחזור של השד לאחר מכן על מנת לקבל בחזרה את גופן ולהתמודד עם הטראומה של כריתת השד. ניתן לשחזר שד לאחר כריתה חלקית ולאחר כריתה מלאה.

ניתוח לשחזור שד לאחד כריתה חלקית

כריתה חלקית של השד מתבצעת כאשר יש צורך להסיר חלק מהשד עקב הימצאותו של גוש. כריתה חלקית של השד יוצרת צורה מעוותת של אותו שד וגורמת לאסימטריה לעומת השד השני בו לא התבצעה כריתה.

כאשר הגוש אותו כורתים הינו גוש קטן יחסית המנתח יכול לעצב מחדש את הרקמות שנותרו בשד ולבצע הרמה של השד בדומה לניתוח הרמת שדיים. במידה והגוש אותו כורתים הינו גדול במיוחד או ממוקם במיקום בעייתי בשד העיוות שייווצר בשד עקב הסרת אותו גוש הוא בלתי נמנע ולכן על המנתח לבצע הרמה של השד ולהוסיף לו נפח על מנת להימנע מאותו עיוות שנוצר. במקרים שאין מספיק רקמה בשד עצמו על מנת להוסיף נפח ולתקן את העיוות יהיה צורך בהוספת שתים מסיליקון כמו בניתוחים להגדלת שדיים או בשימוש ברקמות עור ושומן מגופה של האישה-בדרך כלל מאזור הגב או מהבטן התחתונה.

ניתוח לשחזור שד לאחר כריתה מלאה

כאשר המטופלת עברה כריתה מלאה של השד יש צורך לשחזר את השד וזאת ניתן לעשות על ידי הוספת שתלים מסיליקון כמו בניתוחים להגדלת חזה, או בשימוש ברקמות עור ושמון מגופה של המטופלת- מאזור הגב או דופן הבטן התחתונה. המנתח ידע להתאים את שיטת השחזור לגודל השד ומבנה הגוף של אותה מטופלת.

את השחזור של השד לאחר כריתה מלאה מבצעים בשני שלבים כאשר בשלב הראשון יש למתוח את הרקמות מתחת לעור ולשרירים של החזה וזאת נעשה על ידי בלון ריק אותו מנפחים בצורה הדרגתית למשך מספר שבועות לאחר כריתת השד. הבלון מתנפח בצורה הדרגתית על ידי הזרקת מים פיזיולוגיים לתוך המכשיר שמותח את העור ואינו גורם לכאב. הבלון  גורם למתיחה מספיקה של העור של החזה ומאפשר הכנסת שתלים קבועים מסיליקון לאחר מספר שבועות על מנת לבצע שחזור של השד.

לאחר מספר שבועות העור מתוח מספיק וניתן לבצע ניתוח לשחזור שד כאשר במהלך ההליך יוציא הרופא את המותחן של הרשמות ובמקומו יכניס שתלי סיליקון קבועים, וכמו כן יבצע שחזור של הפטמה ויתאים את גודל השד וצורתו בצורה סימטרית לשד השני.

במידה וישנה אפשרות- לפי גודל השד ומבנה גופה של המטופלת הרופא יכול להחליף את השימוש בשתלי סיליקון בשימוש ברקמות עור ושומן של המטופלת עצמה שנלקחות מאזור הגב ודופן הבטן התחתונה.

שחזור שד מבוצע בחדר הניתוח תחת הרדמה כללית כאשר יש לקחת בחשבון שכאשר מבוצע שחזור שד על ידי שימוש בשתלי סיליקון אורך הניתוח יהיה כשעתיים עד שעתיים וחצי ובמידה ושחזור השד יעשה על ידי שימוש ברקמות מגופה של המטפלת עצמה אורך הניתוח יכול להימשך עד כתשע שעות.

הסיכונים הכרוכים בניתוח לשחזור השד

מכיוון שמדובר בניתוח בהרדמה כללית ישנם הסיכונים הכללים והקבועים בהליך כירורגי ובהרדמה כללית.

  • היווצרות זיהום
  • דימום או הצטברות של נוזלים
  • הצטלקות והתכווצות לא תקינה של הרקמות המנותחות
  • הרס חלקי או מלא של הרקמה המנותחת
  • זיהום או כאבים באזור ממנו נלקחו הרקמות לשחזור השד

נשים המעשנות נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה לסבול מסיבוכים בניתוח ולאחריו ולכן יש להימנע לגמרי מעישון כשלושה שבועות לפני ביצוע שחזור השד ושלושה שבועות לאחר ביצוע שחזור השד.

מדובר בשיטת שחזור מקובלת עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד העומדים על כ98% ומאפשרים לנשים לקבל בחזרה את גופן והרגשת הביטחון העצמי לאחר ביצוע כריתת שד.