חיפוש

כירורגיה כף יד

כף היד שלנו הוא כלי העבודה המרכזי שמשמש אותנו ממש בכל פעולה שאנחנו עושים. אנחנו לא תמיד מודעים לכך אך אין כמעט פעולה שאפשר לבצע אותה ללא הסיוע של כף היד. כף היד מורכבת מאוד ויש בה כלי דם, עצמות, שרירים, גידים ועצבים.

בגלל החשיבות הרבה של כף היד לתפקוד התקין שלנו ובשל המורכבות הרבה של כף היד נוסדה התמחות ייעודית בתחום הזה של כירורגיה של היד.

חשוב לציין.  לא תמיד ממהרים לאופציה הכירורגית. ההליך נעשה רק אם כבר אין יותר מה לעשות על מנת לתקן את הבעיה.

הניתוחים המתבצעים בידיים מתבצעים על ידי מנתחים אורתופדיים או פלסטיים אך לעיתים גם מנתח כללי יוכל לבצע את ההליך. במסגרת הניתוחים הללו מבוצעים הניתוחים הבאים –

  • ניתוחים לתיקון שברים
  • שיקום פציעות
  • תיקון פגמים מולדים
  • ניתוח להפחתת לחץ בעצבים

ניתוח לאיחוי שברים

שבר באחת מעצמות האצבע יחייב קיבוע ומנוחה למשך שבועות ספורים. לרוב השבר יתאחה והאצבע תתפקד שוב כבתחילה. אם השבר הוא בשורש כף היד או בעתם הסירה או הסקפואיד מתחת לאגודל, או אז הסיפור יהיה מורכב פי כמה.

שורש כף היד שלנו מכיל שמונה עצמות המסודרות בשני טורים. אם נוצר שבר בשורש כף היד, והעצם לא מתאחה בצורה טבעית, או אז יהיה צורך לקבע את העצם באמצעות בורג מיוחד שיתרום לאיחוי. ישנם מצבים שונים אשר בהם בניתוחים של כף היד מסירים את העצם הפגועה ומשתילים במקומה תותב. פרוצדורה זו נעשית רק במקרים בהם ישנה סכנה לכל שורש כף היד.

ניתוח בגידים של כף היד

הגידים בכף היד הם אלו שמאפשרים את תנועת האצבעות התקנית שלנו. בכל אצבע ישנם שני גידים שמפעילים אותה ולאגודל יש גיד אחד כזה. הגידים הם לכל אורך האצבע. כאשר אנחנו נפגעים ונחתכים בכף היד, קיים חשש מפני קריעה של הגידים באצבעות. לא תמיד החתך נראה עמוק וחמור אך בגלל שהגידים נמצאים קרוב מאוד לעור, הרי שבקלות רבה הם עלולים להיפגע.

גיד שנקרע מחייב איחוי. את האיחוי אפשר לעשות עד שבועיים מהפגיעה. לאחר מכן כבר עלול להיווצר נזק בלתי הפיך. הגיד לכשעצמו יש לו יכולת איחוי באופן טבעי, אך כדי שזה יקרה יש לקרב את קצות הגידים הקרועים זה לזה כדי שהאיחוי אכן ייעשה כמו שצריך. זו הסיבה שבמקרים רבים הניתוח יהיה המוצא היחיד. הניתוח אינו ארוך אך הוא חייב להתבצע בהרדמה מלאה. ההחלמה והשיקום ממושכים למדי ואמורים לשלב גם תרגילי פיזיותרפיה.

ניתוחים לשחרור התעלה הקרפלית

התעלה הקרפלית היא המנהרה של שורש כף היד. מדובר בערוץ צר שמוביל תשעה מהגידים של כף היד וכן את עצם התווך שזהו אחד העצבים הכי גדולים בכף היד לכיוון כף היד.

התעלה ממוקמת בין העצמות של שורש כף היד כאשר היא מוקפת ברצועה קשיחה ששומרת עליה מפני התרחבות. התעלה מטבע הדברים היא מאוד צפופה כך שכל שינוי שקורה באחד הגידים או בעצב התווך שעוברים דרכה, גורמים ללחץ על כל האזור ולתחושה של הירדמות, נמלול וכאבים באגודל שם נמצא העצב. ברפואה מגדירים את התופעה בשם – תסמונת תעלה קרפלית.

הדבר עשוי להיגרם בשל שחיקת יתר במקום, דלקת, בעיות בזרימה התקינה של הדם וכן סוכרת. לעיתים יהיה זה שינוי בממנה של התעלה. במקרים בהם אי אפשר לפתור את הבעיה באמצעות תרופות נוגדות דלקת, המוצא יהיה ניתוח לשחרור התעלה כדי לרווח אותה ולהקל על הכאב תוך מתן פתרון לבעיה.