חיפוש

כירורגיה אורטופדית של המפרקים

המפרקים הם הבסיס של כל התנועה של האדם. ברגע שיש בעיה ואפילו אם תהיה זו בעיה רק במפרק אחד בודד, כבר לא נוכל לתפקד כמו שצריך. מפרק פגוע מסב כאבים עזים ומקשה על ההליכה, מפרק פגוע לא מאפשר עלייה או ירידה במדרגות, מפרק פגוע פוגע באופן כללי בכל ההתנהלות השגרתית שלנו כאשר אנחנו לא באמת יכולים לחיות חיים נורמטיביים באופן כזה. אז בדיוק לשם כך יש את המחלקה לכירורגיה אורתופדית. המחלקה שעושה סדר ומסייעת לכל מי שסובל ממחלות מפרקים, לשוב לתפקוד עד כמה שהדבר אפשרי ואפילו להחזיר את המטופל לשגרת חיים אפשרית בלי כאבים ובתפקוד גבוה פי כמה וכמה.

למה ומדוע נפגעים המפרקים?

אז מה בעצם יוצר את הבעיה ואת הפגיעה במפרקים?

המפרקים הם נקודות החיבור של האגן עם עצמות הירך וכן של עצמות הירך עם הברכיים. המפרקים שלנו הם אלו שנושאים את כל כובד משקלנו במהלך היום. הברכיים ופרקי הירכיים סובלים בדומיה את כל הטלטלות, את הריצות, אימוני הכוח, ריקודים וכל מה שלמעשה מעמיס ומפעיל כוח על המפרקים. למעשה המפרקים סופגים את העומסים כולם שהם הרבה יורת ממשקל הגוף שלנו. כי בעת מאמץ, הכוח המופעל על המפרקים נעשה פי כמה וכמה ממשקל גופינו. 

כל זה מוביל לשחיקה של המפרקים ולפגיעה בחלקים השונים של המפרק. למעשה הנפגע הראשי זה הסחוס. הסחוס הוא החומר שמסוכך באזורי המפגש של העצמות מה שמונע את החיכוך ביניהם. ברגע שהסחוס נפגע, החולה יחוש בחיכוך ואולי אפילו ישמע את החריקה ביניהם. הכאב שנוצר במצבים אלו הוא נורא. אנשים שסובלים מהבעיה מדווחים על כאבים איומים, על חוסר יכולת לתפקד, על נוקשות באזור ועל שגרת חיים שמופרת כליל.

איך מטפלים במפרקים הפגועים?

אז האמת היא שהמוצא הראשוני הוא לא הניתוח. למרות שבניתוח מחליפים את המפרק הפגוע במפרק מלאכותי מה שמחזיר את רמת התפקוד של החולה כמעט למצב המקורי קודם השחיקה. עם זאת, ברור שהליך כירורגי זה לא דבר מומלץ ולא עושים פעולה כזו לפני שממצים את כל האפשרויות האחרות. הדבר הנכון ביותר הוא לפנות אל רופא מומחה לברכיים על מנת לקבל הנחיות איך וכיצד לנהוג במקרה הספציפי. הרופא יבדוק את מצב המפרק, יאמוד את דרגת החומרה של המחלה ועל פי זה ימליץ את המלצותיו הרפואיות.

יש מקרים אשר בהם ההמלצה תהיה על אימונים מתאימים, יש לעיתים שהרופא ימליץ על הפחתה ממשקל הגוף וכמובן שהוא ימליץ על נטילת תרופות נוגדי דלקת או משככי כאבים במינונים שיקלו על הקושי ועל הכאב. במקרים אחרים הוא ייתן זריקות היאלורוניות או אחרות שיקלו על הכאב ויצילו את המצב. 

רק אם כל אלו לא יועילו והחולה ימשיך לסבול למרות הכול, יגיע תורו של ההליך הכירורגי.

כירורגיה אורתופדית כדי שתוכלו לחזור לחיים ולשגרה

הרבה אנשים הנמצאים בצומת הזו מוצאים את עצמם מתלבטים קשות האם אכן ללכת על ניתוח כזה ועל הליך כירורגי שנועד להחליף את המפרק הפגוע.

הם חוששים מאוד מפני המהלך ולעיתים מרוב פחד הם ממשיכים להתמודד עם הקשיים ועם הבעיות. אז נכון שבעבר היו הרבה מאוד כשלים עם הניתוחים מהסוג הזה ורבים הם המנותחים שמצאו את עצמם נכים בעגלת נכים כאשר עד סוף ימיהם הם כבר לא חזרו לעמוד על רגליהם. זה בהחלט מרתיע אך חשוב לדעת שכיום רוב הניתוחים מצליחים ומחזירים את המנותחים לחיי מעשה פעילים!

המאמר בשיתוף דוקטור הרמן