חיפוש

כירורגיה אורטופדית של הברך

הברכיים שלנו עובדות קשה ונושאות את המשקל של הגוף שלנו במסירות לאורך שנים. גם כשאנחנו קופצים, רצים, רוקדים, מתאמנים, עולים מדרגות, כאשר העומס על הברכיים נעשה כפול ומשולש, הן עדיין לא מתלוננות. אך מגיע גיל שכל המאמצים וכל העומסים מכריעים את הברכיים. הסחוס המקיף וסוכך את המפרקים מתחיל להישחק ובמקרים רבים זה גורם לכאבים עזים, לנוקשות בברכיים, לדלקות ולמוגבלות ממשית בהתנהלות היומיומית.

איך מתמודדים עם שחיקת הסחוס?

ההתמודדות עם שחיקת סחוס בברכיים כוללת כמה וכמה דברים. לא תמיד צריך לרוץ מיד לפתרון הכירורגי. אפשר בהחלט למצוא דרכים נוספות שיקלו מאוד על הכאב ואף יעלו את איכות החיים. 

הדרכים להתמודדות עם שחיקת סחוס כוללים –

  • הורדה במשקל – ההמלצה הראשית היא להפחית ממשקל הגוף. אדם שסובל ממשקל יתר, הרי שהעומס על הברכיים רק מכביד עוד יותר. מה שעשוי לדרדר את המצב.
  • אימון – חשוב להתאמן ולבצע תרגילים שונים שיחזקו את הברכיים וירגילו את הגוף מחדש לנוע תוך הגנה על הברכיים ומניעת כאבים נוספים.
  • משככי כאבים – ברור שאפשר ליטול משככי כאבים וכן תרופות נוגדות דלקת על מנת לפתור את בעיות הכאב, הנפיחות ותחושות הכאב.
  • זריקות – ישנה אפשרות ליטול זריקות שמקלות מאוד על רמות הכאב. הזריקות מסייעות ופותרות את הבעיה למשך מספר חודשים. הבעיה היא שיש לשוב ולהזריק מחדש לאחר תקופת מה ובעיה חמורה עוד יותר היא שבמקרים רבים הזריקה מדרדרת את המצב של הרגל ושל הסחוס.
  • ניתוח – במקרים אשר בהם כל הניסיונות הנ"ל לא מועילים והחולה כאוב וסובל מאוד והוא לא מסוגל לתפקד, הפתרון הוא ניתוח. ניתוח ברך בו מחליפים לחולה את מפרק הברך מה שמוביל לשיפור איכות החיים של החולה, לאפשרות לשוב לשגרת החיים וליכולת להיות עצמאי ולחיות בלי כאבים.

מי מבצע את הפרוצדורה הכירורגית?

חשוב להבין. הכירורגיה האורתופדית היא הכירורגיה הכי סבוכה ולרוב גם הכי כואבת. יורת קל לבצע ניתוחי לב וגם להחליפם מהם מאשר לבצע ניתוחים אורתופדיים וגם להחלים מהם.

בגלל שזה עשוי להיות כל כך מורכב, חשוב לפנות לצורך כך אך ורק אל אנשי מקצוע מומחים שיש להם את היכולת להתגבר על כל סוגי הבעיות ועל כל המכשולים הקיימים ולבצע את הניתוח בצורה הכי מדויקת עם הבטחה לתוצאות מקסימליות.

הגישה הקדמית או הגישה האחורית?

בניתוחי ברכיים יש שתי גישות שונות. יש את הגישה הקדמית ויש את זו האחורית. הניתוחים המתבצעים בגישה הקדמית הם פרוצדורות אשר בהן מבצעים את כל ההליך מהצד הקדמי של המפרק. זוהי שיטה חדשנית למדי וכיום בוחרים כמעט כולם לבצע את הניתוחים בגישה הזו.

מדובר בהליך שמתבצע במהירות רבה ביחס לניתוח בגישה האחורית הוותיקה, זהו ניתוח מדויק יותר עם יכולת להגיע לתוצאות הרבה יורת בטוחות. עם זאת יש מקרים שונים אשר בהם לא יהיה מנוס מביצוע הניתוח בגישה הישנה האחורית. כאשר אתם מוסרים את הטיפול לידיים מקצועיות, אתם יכולים להיות רגועים ובטוחים כי האו יידע לבחור בטיפול הנכון, בגישה הנכונה ובזו שאכן תבטיח את התוצאות הטובות והיעילות ביותר.

הכנה לקראת הניתוח

לפני שבכלל נכנסים להליך, חשוב לתכנן מראש את הימים הבאים לאחר הניתוח. זה כולל הכנת הבית לקראת החזרה הביתה עם ידיות אחיזה במקלחת שיבטיחו בטיחות בניידות הביתית, זה כולל ציוד מתאים לשירותים, מיטה נגישה ונוחה וכל מה שיהפוך את ההחלמה לקלה יותר. חשוב גם שיהיו בסביבה בני משפחה תומכים כדי להקל על כל התהליך.

המאמר בשיתוף https://drbender.co.il/